Reflectiegesprekken op Penta: ‘Leerling weer aan het roer’

4 december 9:21

Leerlingen uit de eerste klas van het Dr. Nassau College Penta voeren ieder jaar reflectiegesprekken. Op deze manier worden kinderen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Aanwezig bij het gesprek zijn hun mentor én ouders. “Het is goed dat het kind de ruimte krijgt om te vertellen hoe hij of zij ernaar kijkt. Zo staat het kind écht centraal.”

Dit keer geen tafelgroepjes in lokaal 1.09. In het klaslokaal van de middelbare school in Assen staan drie tafels naast elkaar en recht voor het bord. Moeder Pascalle Lammerts en mentor Ellen Franken luisteren naar de presentatie van Eva. “Ik ben niet zo goed in rekenen. Ik stond er een 5 op, maar heb het opgehaald met een 9. Daar ben ik best trots op. Ook ben ik er trots op dat ik hier snel vrienden heb gemaakt.” De leerlinge uit mavo 1 vertelt met behulp van een zelfgemaakte Powerpointpresentatie over waar ze trots op is, wat haar positieve en negatieve eigenschappen zijn en hoe ze de toekomst ziet: “Ik wil graag opstromen naar de havo, maar daar heb ik geen haast mee. Ik vind het hier namelijk heel leuk.”

Na de presentatie volgt het reflectiegesprek, waar mentor, ouder en leerling samen bespreken hoe het op school gaat. Ze bespreken de Cito-kaart met cijfers, eventuele extra begeleiding en de hoeveelheid huiswerktijd. “Knap hoor, dat je van jezelf weet wat je minder goed kan. Dat vinden mensen toch vaak moeilijk om te zeggen”, begint mentor en docente Engels Ellen Franken. “Je bent een vrolijke en positieve leerling en altijd behulpzaam. Dat zijn prachtige eigenschappen waar je trots op mag zijn.”

De complimenten doen Eva glunderen: “Het ging best goed. Doordat je deze presentatie moet doen ga je extra nadenken over dingen. Het is best wel gek om te zeggen wat je goede punten zijn.” Met de reflectiegesprekken wil de school de leerlingen stimuleren eigenaar te worden van hun eigen leerproces. “Wat wil je later worden en welke richting is daarvoor nodig? Wat zijn je minder sterke punten en welke hulp heb je daarbij nodig?”, somt mentor Ellen Franken op. “Als leerlingen zelf ergens voor kiezen, zijn ze meestal extra gemotiveerd. Daarnaast is het een stukje zelfkennis en bewustwording. En ook voor ouders is het vaak heel leuk om hun kind zo te zien.”

Daar kan unitmanager van jaar 1 Alinda Koerts zich goed in vinden: “We geven de leerling de regie over zijn eigen leerproces terug. Hij of zij kan zelf zijn doelen en de route daarnaartoe bepalen. We zijn in het onderwijs altijd maar met cijfers bezig, terwijl de totstandkoming veel belangrijker is. Op deze manier zetten we de leerling weer aan het roer.”