“Wij zien hier volwassen mensen op de knieën liggen.”

21 juni 15:00

Autoshop Het Stuurwiel: Van boekdrukkerij naar modelauto’s

Modelauto’s en -motoren, bouwdozen en Formule 1-merchandise. Of een combinatie: De Yamaha van Valentino Rossi en de RB14 van Max Verstappen ontbreken bijvoorbeeld niet. Een speelgoedwinkel? Nee, zeg dat niet, maar Autoshop Het Stuurwiel aan de Nieuwe Huizen in Assen is voor verzamelaars, racefans en andere hobbyisten een ware snoepwinkel. Tijdens de TT-week weten veel buitenlandse racefans de winkel ook weer te vinden.

 Test: Maurice Vos

 Jan Rozema (60) is vier dagen in de week in de shop te vinden of, als er geen klandizie is, achterin de shop in zijn kantoortje, annex magazijn, annex motorstalling. “Ik rij nog één keer per jaar”, vertelt Jan Rozema kijkend naar de Honda Shadow , “Soms twee keer. Trijntje vindt er niks aan. Ach, en de motor staat mij hier niet in de weg.” Naast de motor heeft Rozema ook een piano en een akoestische gitaar in zijn kantoortje. Als het rustig is oefent hij samen met zijn YouTube-gitaarleraar Andy nog wat. “En ik heb Cor Bakker als pianoleraar”, vult de ondernemer annex musicus lachend aan. Maar als het belletje van de voordeur klinkt gaat alle aandacht uit naar de klant.

Klanten komen uit heel Nederland naar het Stuurwiel. “We hebben zelfs een klant die regelmatig speciaal uit Maastricht bij ons komt.” Maar daar bleef het niet bij. Ook buitenlandse klanten weten Het Stuurwiel te vinden. “Eigenlijk hebben we twee winkels”, vertelt Jan, “Al meer dan tien jaar hebben wij ook een internetwinkel.”

Liebe Grüsse
Zijn vrouw Trijntje (64) beheert de webshop. “Het begon met een bestelling uit Rusland. Prachtig! Een volgende bestelling kwam uit Japan. Hoe komt die man in godsnaam op onze site?” Zeven dagen per week, vier uur per dag is Trijntje met de webshop bezig. Inkoop, verkoop en het beantwoorden van mailtjes. Haar reacties maakt ze ook persoonlijk, zo reageert een Duitse klant een ‘Danke für Ihren hübschen Brief’ en ‘Liebe Grüsse’. Niet alleen weten de buitenlandse klanten via internet Het Stuurwiel te vinden. Met de TT bezoeken steevast een aantal buitenlandse klanten de snoepwinkel. “Een aantal Engelse en Belgische klanten komen al meer dan 10 jaar steeds terug”, vertelt Trijntje, om er lachend aan toe te voegen. “Sommigen willen hier hun tentje wel opzetten.”

Geschiedenis
Inmiddels is het oorspronkelijke Stoomdrukkerij Floralia weer zichtbaar op de gevel, na jaren verscholen te zijn geweest achter beplating. De Rozema’s waren hun tijd ver vooruit. Inmiddels worden meer oorspronkelijke gevels in het centrum van Assen weer tevoorschijn getoverd. Van Gorcum was de eerste eigenaar en gebruiker van het historische pand. “De eerste boekdrukkerij van de provincie begon hier”, vertelt Jan. Hij heeft nog een hele verzameling oude krantenknipsels en foto’s. Na Van Gorcum kende het pand verschillende eigenaren en werd het een garagebedrijf. Op oude foto’s zijn de benzinepompen voor de deur nog te zien. Het garagebedrijf kwam in handen van dhr. Tigelaar. Hij begon met de verkoop van auto accessoires. “Een klein hoekje met autoradio’s. Het schijnt dat Autoshop Het Stuurwiel ook één van de eerste autoshops van Nederland was.”

“Ik was autoverkoper en wij hoorden dat Tigelaar de zaak wilde verkopen, vertelt Jan: “Ik was 36 en wilde wel voor mijzelf beginnen. Maar ja, waar beginnen we aan? Het was veel geld. We hebben wel een half jaar getwijfeld.” Het scheelde niet veel of ze besloten om het niet te kopen, vertelt Trijntje. “Maar op een nacht besloten we het toch te doen. Ik zei: ‘Jan, we praten er niet meer over. We doen het gewoon.”

Cabaret
Zo kwam Autoshop Het Stuurwiel in 1994 in handen van Jan en Trijntje Rozema. “Wij hebben altijd alles met zijn tweeën gedaan. Alleen in die eerste paar jaren hadden we nog personeel.” Dat Trijntje verstand had van auto-onderdelen ging er bij sommige klanten maar moeilijk in. ‘Nee, ik heb uw man nodig’, kreeg ze regelmatig als antwoord op de vraag of ze de klant kon helpen. ‘Daarvoor moet u toch bij mijn vrouw zijn’, was steevast de reactie van Jan. Heeft zij daar dan verstand van? Jazeker. “Daar hebben we regelmatig lol om gehad”, vertelt Jan, “Dat was het cabaret van onze winkel.”

Verliefd
Die eerste paar jaar zetten Jan en Trijntje de autoshop voort zoals die was met autoaccessoires, van bougies tot autoradio’s. Tot Trijntje met het idee kwam om met modelauto’s te beginnen. “Je zou het misschien niet verwachten”, vertelt Jan, “Maar Trijntje is degene die de autootjes mooi vindt.” Trijntje bevestigt dat: “Ik ben vaker verliefd geweest op een mooie auto dan op een mooie man. Als ik een mooie oude auto zie krijg ik vlinders in mijn buik. Ik zei tegen Jan: ‘Of we verkopen de tent, of we gaan wat doen met modelauto’s. Ik moest een uitdaging hebben.”

Het was hangen en wurgen die eerste paar jaren. Er moest geïnvesteerd worden. “Maar we hadden niet eens geld voor een vitrinekast”, vertelt Trijntje. “Menigmaal hebben we gedacht om te stoppen, maar dan zei Jan: we gaan door en zien wel waar het schip strandt.” Jan vult aan: “En aan het eind van de rit zitten we hier nu nog. Als we niet met modelauto’s waren begonnen was de zaak er niet meer geweest.”

Formule 1
Naast modelauto’s begonnen ze ook met de verkoop van MotoGP- en Formule 1-merchandise. “Als de Formule 1 straks naar Assen komt hebben wij alle wereldkampioenen vanaf 1950 al in huis”, vertelt Trijntje trots. De privéverzameling van Trijntje staat niet in de winkel maar in hun woning boven de zaak. “Daar kun je in de winkel toch ook van genieten zegt Jan weleens,” vertelt Trijntje, “Nee hoor, die moeten mee naar boven. Met dat verzamelen ben ik altijd doorgegaan. En nee, mijn privéverzameling is niet te koop.”

Tranen
De prijzen voor een modelauto variëren van vijf euro tot een paar honderd euro. Soms nog meer. De duurste auto in de winkel is een McLaren uit 1998 van Formule 1 coureur Mika Hakkinen waarvan slechts 100 exemplaren van zijn gemaakt. Die kostte destijds 3500,- gulden en nu 1300,- euro. “Destijds kregen we een bod van 3000 gulden”, vertelt Trijntje, “Die heb ik afgewezen. Nu denk ik, had ik het maar gedaan. Aan de andere kant hebben we ook wel eens mensen in de winkel gehad die tranen in de ogen hadden omdat een bepaald autootje verkocht was en niet meer te bestellen is.”

Bouwdozen en sierraden
Later kwamen er ook bouwpakketten bij. Bij toeval. Bij een bestelling zaten twee of drie bouwdozen. Dat is inmiddels een jaar of acht geleden. Jan dacht een miniatuur van een Dodge Charger te hebben besteld. Het bleek een bouwdoos te zijn. Die bouwdozen bleken een succes. Nog altijd bestaat een groot deel van het assortiment uit bouwdozen. Klanten komen uit de verre omtrek voor een potje lijm. Minder geslaagd was hun poging om ook sieraden te gaan verkopen. Daar namen ze weer snel afscheid van, maar het tekent wel de ondernemingsdrift van Jan en Trijntje. “Veel ondernemers blijven maar met hun oude concept doorgaan. Wij hebben altijd nieuwe dingen geprobeerd.”

Zes jaar geleden besloten Jan en Trijntje om definitief afscheid te nemen van de auto accessoires en alleen verder te gaan met de modelauto’s en modelbouw. Het pand werd gesplitst. Een deel bleef winkel, het andere deel werd verhuurd. De eerste huurder ging na een jaar failliet. “We hebben nog aangeboden om de huur te verlagen en er proberen uit te komen. Je moet de mens een kans geven om iets te verdienen.” Dat brengt het gesprek op de huidige situatie in de binnenstad. “Er moeten bijvoorbeeld speeltoestellen komen, en extra bankjes en meer groen”, vindt Jan, “Zet er in het weekend een paar straatmuzikanten neer en je hebt gezelligheid. Het hoeft niet allemaal groots en bakken met geld te kosten. Maar je hebt vooral ook leuke winkeltjes nodig voor een aantrekkelijke binnenstad. Volgens onze jongste klanten is dit de mooiste winkel van Assen, maar wij zien in onze winkel ook volwassen mensen op de knieën liggen. Een vrouw vroeg eens: ‘Heeft u ook een kwijlbakje voor mijn man?’