“Zonder ondernemers geen TT Festival”

21 juni 13:45

Het TT-festival wordt dit jaar voor de vierde keer op rij weer ‘zelf’ georganiseerd. Eén van de mensen achter het TT-festival is Tamara Boor. Samen met Sander ten Bosch en een aantal ondernemers, is zij de drijvende kracht achter het festival. Zelf treedt ze liever niet op de voorgrond. “Ik ben blij dat Sander meer het gezicht van het festival is”. Het kostte enige overredingskracht maar voor Dit is Assen maakt ze toch een uitzondering. Een interview met de Asser evenementmanager over haar eigen TT-herinneringen, haar ambities en het komende TT-festival.

Tekst en foto: Maurice Vos

“Als Assenaar groeide ik op met de TT en moest als klein meisje mee naar de trainingen van de TT. Dat vond ik toen geen flikker aan, haha! Ik ging ook met mijn ouders naar het TT-festival, toen nog de Nacht van Assen en de TT-nacht. Om een uur of twaalf, als de sfeer wat grimmiger werd en de eerste barkrukken door de lucht vlogen, gingen we naar huis. Dan zetten we de politieradio aan om te luisteren wat er allemaal gaande was.”

HRM
“Na mijn studie Human Resource Management (HRM, voorheen Personeel en Arbeid) en veertien jaar en twee werkgevers in het HRM-werkveld besefte ik dat ik daar niet meer gelukkig van werd. De laatste drie jaar als ‘HRM-er’ heb ik grote reorganisatietrajecten geleid. Ik merkte dat ik vooral gelukkig werd van het doorvoeren van cultuurveranderingen doorvoeren en uitdenken en uitwerken van communicatiestrategieën. Toen bedacht ik om specifiek daar mijn werk van te maken. Het was inmiddels 2013. Ik heb toen naast een fulltimebaan gelijktijdig twee hbo-opleidingen gevolgd: Communicatie en Eventmanagement. Als alleenstaande moeder was dat best pittig. Mijn dochter vond het ook niet echt leuk dat ik weinig tijd had, maar inmiddels is ze heel trots op mamma. Ik heb nooit getwijfeld aan de keuzes die ik gemaakt heb, maar ik heb me wel eens schuldig gevoeld ten opzichte van mijn dochter. Toch is dit ook wat ik haar mee wil geven: Als je iets wil bereiken moet je ervoor gaan.”

Onderaan beginnen
“Toen ik begon met mijn studies heb ik gelijktijdig  gesolliciteerd bij de gemeente Assen. Zij zochten ondersteuning voor evenementen. Het was voor mij een stap terug, maar omdat het werkveld nieuw was voor mij dacht ik onderaan te moeten beginnen. Ik kwam daarnaast in de denktank van het Cultureel Hart Assen en deed ook heel veel vrijwilligerswerk. Bij het Preuvenement was ik manusje van alles, bij het Boekenbal begeleidde ik de schrijvers en voor het inmiddels ter ziele gegane Axis-festival deed ik de online communicatie.”

ZZP-er
“In 2016 heb ik de stap genomen om als ZZP-er aan de slag te gaan. Het was nooit mijn ambitie om ZZP-er te worden, maar in dit werkveld werkt dat makkelijker. Met mijn bedrijf TamaraBoor Eventmanagement doe ik de productie en communicatie van evenementen. Zowel zakelijke als publieksevenementen. Op mijn portfolio staan inmiddels evenementen als de opening van de Blauwe As afgelopen jaar, was ik betrokken bij de vergunningaanvraag voor de Koningsdag en -nachtactiviteiten en ben ik nu ook al bezig met de opening van het nieuwe stationsgebied in Assen. Maar het TT-festival is toch wel mijn grootste opdrachtgever.”

TT-festival
“In 2014 was ik voor het eerst betrokken bij het TT-festival vanuit de gemeente. Niet bij de organisatie zelf, maar meer als ondersteuning. Ik was aanwezig bij de gesprekken met de organisatoren. Daar heb ik heel veel van geleerd. Wat is belangrijk vanuit de gemeente? Voor de veiligheidsdiensten? Waar wordt op getoetst? En wat komt er allemaal bij kijken om zo’n feest te organiseren. Voor het TT-festival van 2015 werd ik gevraagd door Sander ten Bosch of ik met hem de klus om het TT-festival te organiseren wilde oppakken. Inmiddels is dit mijn vierde jaar.”

Trots
“De motorrijders in de stad is echt iets wat ik miste. Ik heb zelf niets met motorrijden, maar het heeft wel zijn charme. Daar zijn we als stad uniek in. Ik vind het geluid van het circuit ook mooi. Ik snap niet dat sommige mensen dat geluid vervelend vinden. Waarom zijn we daar niet allemaal trots op? Gelukkig is negentig procent van de Assenaren daar wel trots op, maar je hoort vaak alleen de mensen die ontevreden zijn. Dat is hetzelfde met het TT-festival. Wij hebben weinig klachten. En dat voor een vierdaags festival met 200.000 bezoekers. Wij hebben daarnaast minder incidenten dan in een gemiddeld stapweekend in Groningen. De TT en het daarbij behorende TT-festival is een begrip. Veel mensen leven daar naartoe en nemen daar vrij voor.”

Zegetocht
“Wat betreft bezoekersaantallen was 2017 het meest succesvol met meer dan 200.000 bezoekers, maar de mooiste editie van de afgelopen jaren, vond ik die van 2015. Dat was het eerste TT-festival dat wij samen met een aantal ondernemers uit Assen zelf organiseerden en was een groot succes. Na Speedevents kon het ook niet meer stuk. De sky was de limit. Alles wat we deden vond men fantastisch. Een krant schreef: ‘Een zegetocht voor Assen’. Dat bezorgde mij wel kippenvel.”

Programmering
“We hebben vorig jaar een economisch spin-off onderzoek laten uitvoeren en daar kwam uit dat de bezoekers van het TT-festival vooral komen voor de sfeer en de beleving, en niet zozeer voor de grote namen. Dat een aantal mensen klaagt over de programmering is niet anders dan afgelopen jaren. Negentig procent reageert positief. Ik voel dat ook niet als kritiek. Als ik door de reacties heen scroll zie ik maar een handjevol mensen klagen, maar zie vooral heel veel mensen die elkaar taggen en aangeven met plezier naar het TT-festival te komen. En met alle respect, ik vind dat de ondernemers die de verschillende podia hebben geadopteerd best grote namen hebben geboekt: Je Broer, Bizzey, Mooi Wark, Dilana Smith, Bökkers, 2 Brothers on the 4th Floor en Tony Junior om maar een aantal te noemen. Zo kan ik nog wel een rijtje opnoemen. Ik snap de kritiek oprecht niet. Maar goed, wij hebben niet als doelstelling om zoveel mogelijk grote namen te boeken of om lokaal talent een podium te geven, maar om een geslaagd en veilig festival neer te zetten.

Uitdaging
“De grootste uitdaging is en blijft om voor de ondernemers een goed verdienmodel op te zetten. Hoe kunnen zij iets aan het festival verdienen? Dat is de afgelopen jaren niet altijd zo geweest. Het is een gratis festival en dat kan alleen als de ondernemers investeren én er zelf iets aan verdienen. Zonder ondernemers geen TT-festival!”

Sfeer en beleving
“Ik denk dat ik het meest uitzie naar de zaterdag. Dat was vorig jaar de drukste avond en voor ons betekent dat de grootste uitdaging. Vorig jaar hadden we een stroomstoring vlak voor het optreden van Je Broer. Dan is het alle hens aan dek om dat op te lossen. En dat hebben we opgelost zonder dat het publiek er last van heeft gehad. Mijn werk is een belangrijk deel van mijn geluk en indirect is het TT-festival dat dus ook. We hebben een supergoed programma voor een gratis festival en we hebben gelukkig een aantal ondernemers die daar geld in steken. Kwa sfeer en beleving hebben we volgens mij de afgelopen drie jaar laten zien dat we goed bezig zijn!”