Als we het niet hebben, dan zorgen ervoor we dat we het krijgen

15 augustus 15:04

Van platenshop tot cd-afdeling, ja, op de factuur van een leverancier staat zelfs nog steeds ‘discobar’. De muziekafdeling van warenhuis Vanderveen in Assen speelt sinds 1968 vakbekwaam in op de veranderingen in de muziekmarkt. Bedrijfsleider Gert Jan Gjaltema: “Ik denk dat er altijd plek blijft voor een winkel met fysieke geluidsdragers.”

“Ik loop hier al 33 jaar stage”, grapt Gert Jan Gjaltema, bedrijfsleider van de muziekafdeling van warenhuis Vanderveen. De afdeling werd ruim vijftig jaar geleden opgericht door Jan Vanderveen. Hij kwam er al snel achter dat het een afdeling was waar je fulltime mee bezig moet zijn. “Jan heeft de muziekafdeling opgebouwd, met name in de jaren 70. Jan had altijd als insteek ‘als we het niet hebben, dan zorgen we ervoor dat we het krijgen’. Inmiddels is Jan met pensioen, maar zijn credo is nog altijd van toepassing.”

In Tua Nua
Gjaltema begon in 1986 op de muziekafdeling. “Ik was 20 jaar en mijn vader was het jaar daarvoor overleden. Ik studeerde econometrie, een pittige studie met veel wiskunde, en zou eigenlijk omschakelen naar economie, maar ik besloot om een jaar thuis te blijven tot de rust zou zijn weergekeerd. ‘Dat is prima’, zei mijn moeder, ‘maar dan ga je wel aan het werk’. Op de dolle pof schreef ik een brief naar Vanderveen. Als ik een week later had gesolliciteerd, was ik hier nu waarschijnlijk niet geweest. Ik volgde de muziek al jaren via TopPop op tv, de Top 40 en de Avondspits op de radio. Frits Spits was altijd mijn favoriete dj. Tijdens mijn sollicitatie vroeg Jan wat ik wist van de band In Tua Nua. Ik vertelde dat het een grote belofte was die net als U2 wel eens heel groot kon worden. Dat was nog voordat U2 echt doorbrak met The Joshua Tree. Ik kon de volgende dag gelijk beginnen. Op een vrijdag, van 9 uur ’s morgens tot 9 uur ’s avonds. Toen ik thuiskwam, had ik kramp in mijn benen. Tot december werkte ik alle dagen, maar daarna kreeg ik een contract voor 30 uur. Al snel wilde Jan Vanderveen me echter fulltime naast zich hebben, want hij had wel in de gaten dat ik een echte muziekliefhebber en -kenner was. Ik spitte de Amerikaanse billboardmagazines door die ik via een vertegenwoordiger kreeg. Daar pikte ik vaak dingen uit die ik niet kende. Zo kwam ik via de Amerikaanse countrylijst bijvoorbeeld bij Garth Brooks. Van zijn debuutalbum hebben we enorm veel verkocht. Ook het debuutalbum van Shania Twain bestelden we via import. Ik heb de bestellingen op een gegeven moment overgenomen van Jan. Ik vind het kicken om onbekende dingen aan de man te brengen. Het zorgde er ook voor dat de omzet flink groeide.”

Vinyl
Omdat lp’s bezig zijn aan een prachtige comeback, werd vorig jaar besloten om de muziekafdeling fors uit te breiden. Zodoende kan nu worden gekozen uit een ruime collectie nieuw en tweedehands vinyl. “Cd’s zijn nog steeds ons belangrijkste product, maar je merkt wel dat vinyl inmiddels een belangrijk onderdeel is, ondanks de hogere prijs van lp’s. Maar ja, lp’s zijn dan ook muzikale en grafische kunstwerkjes waar veel mensen helemaal lijp van zijn.”

Online
Wij hebben hier de mogelijkheid om onze ‘hobby’ uit te voeren ten dienste van onze klanten én op een manier dat er onder aan de streep wat overblijft. Online heeft ook bij ons voet aan de grond gekregen; onze webshop vormt feitelijk een fraaie etalage en je kunt er nog op bestellen ook. De meeste webshopbezoekers komen vervolgens naar het warenhuis om de bestelling af te halen en om nog méér van al dat moois te bekijken en te beluisteren. Mensen komen van heinde en verre. ‘Wat hebben jullie ongelooflijk veel cd’s en lp’s’, krijgen wij regelmatig te horen van vakantiegangers. Die komen ook vaak weer terug. ‘Als je iets niet kunt vinden moet je naar Vanderveen. Die hebben alles!’  horen we ook vaak. Wij doen heel veel moeite om aan bijzondere titels te komen, via nationale en internationale kanalen. Daar is Jan mee begonnen en dat doen wij nog steeds. We verloten ook regelmatig spullen, in samenwerking met de platenmaatschappijen. Zo kon je onlangs twee kaarten voor het concert van P!nk winnen als je haar nieuwe album kocht. De winnaar kwam uit Assen. Veel klanten hebben heel specifieke muziekwensen. Muziek is magie. Je moet als winkel dan ook veel doen om dienstbaar aan de klant te zijn. Wij doen dat met hart en ziel!”