Dag & nacht

21 november 10:54

Uniek Sporten
Toegegeven, als je renners van naam en faam tijdens het WK wielrennen over Engelse wegen letterlijk door plassen water ziet ploeteren, dan krijg je niet meteen de associatie dat bewegen gezond is. En toch is het wel zo. Ik bedacht mij dit toen ik mijn agenda van de afgelopen weken nog eens de revue liet passeren. Je bewijst je eigen lijf en daarmee je gezondheid een grote dienst door te sporten. En je realiseert je pas hoe bevoorrecht je bent om te kunnen bewegen als je zoals ik laatst deelnam aan de Ride for the Roses.

Ik fietste in Zeeland mee met dit fietsevenement voor jong en oud met één gemeenschappelijk doel: geld ophalen voor een versnelling in kankeronderzoek. Of je nu 10 kilometer fietst op een stadsfiets met je kinderen, of 100 kilometer aflegt op je racefiets in het grootste peloton van Nederland, iedereen kan meedoen. Samen op weg naar een wereld waarin niemand meer sterft aan kanker. Volgend jaar zijn we als gemeente gastheer van dit fantastische evenement en verwelkomen we op het TT-circuit duizenden deelnemers.

Als mijn agenda het enigszins toelaat doe ik zelf graag mee. Zoals recent met de Healthy Hunderd Tour. Aan deze wielertocht, die deze keer door Drenthe ging, is de ambitie gekoppeld om rondom de tour een gezonde beweging op gang te brengen. De Healthy Hundred wil het draagvlak voor deze beweging versterken. Al deze activiteiten sluiten naadloos aan bij de activiteiten die we als gemeente zelf ontplooien. Zo zijn we als Assen al jarenlang Jongeren Op Gezond Gewicht gemeente. Ik biecht het eerlijk op, ik lust op zijn tijd ook wel een frietje met mayo, maar niet elke dag. En daarom is het van belang dat we met veel partners tegelijk proberen onze jeugd te informeren over het belang van een gezonde leefstijl en dus bewegen. Daarbij horen scholen die we aansporen om in het bezit te komen van het vignet gezonde school.

U zult misschien tegenwerpen dat het niet voor iedereen mogelijk is om te bewegen. Maar mocht het ook maar een beetje gaan dan wijs ik u graag op een nieuwe subsidieregeling die we onlangs bekend hebben gemaakt: Uniek Sporten. We willen stimuleren dat iedereen kan bewegen. En een beperking hoeft daarbij geen belemmering te zijn. Daarom zeg ik: laten we gezamenlijk in actie komen. Voor ons zelf en voor een ander.

Vijftig
Het is een behoorlijke mijlpaal om de vijftigste editie van deze krant te bereiken waarbij zelfs de burgemeesters worden losgelaten om hun vrije mening geven. Wanneer het zou gaan om een jaarkrant, dan zou dat persoonlijk wel heel dichtbij komen. Daarom grijp ik de kans om de vijftig in kilometers om te zetten, om te laten zien dat je met de voet op het gaspedaal er in een mum van de tijd bent. Tenzij je in een 45km autootje rijdt of op een brommer rond tuft.

Waarschijnlijk tijdens de eerste editie zijn deze motorische tweewielers verbannen naar de openbare weg. Het fietspad werd te druk door de komst van de 25km scooters waarvoor de helmplicht niet van toepassing is. Zonder te spreken over de ‘ouden van dagen’ en maaltijdbezorgers die met hun elektronische fietsen met razende snelheden over deze paden scheuren. Het gaat hier naar mijn mening om weldoordachte evolutie. We moeten ons steeds meer vermengen met het grote verkeer en aanpassen aan alle gepaste snelheden.

Toen ik zestien was, zo’n dertig edities (jaren) gelden, stond ik samen met technische vrienden te sleutelen aan mijn eigen brommer. En ja, net zoals iedereen, de snelheid te verhogen naar vermogen van de kickstarter. De mijne liep ietsiepietsie harder liep dan 45km per uur…

Het zit in de nature van de mens om sneller te gaan dan toegestaan. Als we bijvoorbeeld de brommersnelheid nou eens verhogen van vijfenveertig naar de pensioengerechtigde leeftijd open je wegen open op provinciaal niveau. Omdat je tegenwoordig een compleet examen moet doen om dit rijbewijs te halen kunnen we erover nadenken, om op je zeventiende te gaan voor een licht motorrijbewijs. Zodat je zelfs kunt deelnemen aan de snelwegen. Dit zouden we als motorstad van Nederland toch moeten omhelzen?

Helaas zijn de huidige omstandigheden veranderd naar het compleet tegenovergestelde.

Dertig waar we vijftig mochten rijden en honderd in plaats van honderdtwintig kilometer per uur. Alles draait om het milieu en de uitstoot van onze voertuigen. We gaan zelfs zover, dat de uitwerpselen van dieren worden gemeten, en in de laarzen van onze boeren worden geschoven.

We schijnen drastisch de vaart te moeten minderen om onze planeet te redden, maar schieten daarin volgens mij de menselijkheid voorbij. Sterker nog, laten we de topsnelheden van onze tractoren verhogen naar vijftig, en opstandig doorscheuren naar de honderdste editie.

Dit is voor deze editie mijn formule om vooruit te streven naar een onverwachtse wending waarin milieuactivisten strijden voor een natuurgebied, dat wordt ontgonnen voor een racebaan in Zandvoort. De slotconclusie van mijn verhaal zal hopelijk uitkomen in onze eigen hoofdstad Assen.