Het thema van Filmweekend 2020 voor Filmfestival Veenhuizen

3 februari 14:49

Toewijding staat synoniem voor:
aandacht, devotie, genegenheid, ijver, inzet, liefde, overgave, trouw, zorgzaamheid.

Allereerst gaan we terug naar 1818, het jaar waarin de Maatschappij van Weldadigheid is opgericht en waarvan Veenhuizen, destijds als strafkolonie, onderdeel uitmaakt. Toewijding lag aan de basis hiervan.
In 1893 is het Hospitaalcomplex gebouwd, dat bestaat uit een aantal prachtige monumentale gebouwen. Een van deze gebouwen draagt de naam Toewijding en was de dienstwoning van de geneesheer in die tijd.

Vervolgens zijn we eeuwen verder en is het Filmfestival Veenhuizen ontstaan, vanuit de gedachte om binnen de historische context van Veenhuizen hedendaagse en culturele films te vertonen.

Toewijding is wat ons inmiddels al 9 jaar drijft en wij voelen ons hierbij enorm gestimuleerd door de toewijding waarmee onze gasten de filmavonden en het jaarlijkse filmweekend bezoeken!

Filmprogramma*

Ook dit jaar is het ons weer gelukt om een mooie selectie aan films samen te stellen. Films die allemaal op hun eigen wijze het thema Toewijding laten zien en ervaren.

Tijdens het Filmweekend worden in totaal 8 films vertoond, allemaal op bijzondere locaties in Veenhuizen.

Vrijdag 20 maart 2020
Op vrijdag worden 4 films vertoond, waarvan je er 2 bekijkt, deze zijn:

Capharnaüm

Il Colore Nascosto Delle Cose

What Will People Say

Woman At War

Zaterdag 21 maart 2020
Op zaterdag worden 5 films vertoond, waarvan je er 3 bekijkt, deze zijn:

Le Grand Bain

Sette Giorni

Todos Lo Saben

What Will People Say

Yomeddine

Je kunt bij jouw reservering de filmvoorkeuren aangeven. Wij doen ons uiterste best om hieraan tegemoet te komen, maar kunnen helaas geen garantie geven.

Verderop in deze nieuwsbrief zijn de films nader beschreven en kun je de trailers bekijken.

* onder voorbehoud van filmrechten

Filmlocaties
Naast enkele ‘gouwe ouwen’ zijn wij er trots op dat we dit filmweekend ook in een aantal andere historische locaties van Veenhuizen de films mogen vertonen!

We zijn blij dat Coco Maria net als voorgaande jaren weer als centrale locatie fungeert voor het filmweekend. Naast dat er een van de films vertoond wordt, haal je hier jouw tickets op, staat de koffie en thee klaar, kun je genieten van een drankje, jouw maaltijd en napraten en genieten met elkaar.

Daarnaast worden er films vertoond in het Cellengebouw (De Rode Pannen), Koffielust en de voormalige wagenloods gebouwd in 1890 aan de Generaal van den Boschweg in Veenhuizen.

Reserveren van tickets is noodzakelijk. Wees op tijd, want zoals elk jaar is het animo groot.

Van A naar B met de boevenbus
Net als voorgaande jaren staan de boevenbussen van het Gevangenismuseum in Veenhuizen weer klaar om iedereen van A naar B te brengen en te halen. Dit met uitzondering van de eerste film op zaterdag.

Filmbeschrijvingen

Capharnaüm
Als kind aan je lot worden overgelaten, het land uit worden gezet: het overkwam zowel de personages als de jonge acteurs uit de Libanese film Capharnaüm – ‘de hel’.

De film van regisseur Nadine Labaki is een indringend portret over ouderschap en overleven in de armste wijken van Libanon, verteld door de ogen van een kind.

Zain, een Syrisch jongetje, wordt door zijn straatarme ouders verwaarloosd en slijt zijn dagen in de straten van de Libanese hoofdstad Beiroet. Als oudste kind van het gezin moet hij helpen zijn familie te onderhouden. Wanneer zijn zusje wordt uitgehuwelijkt aan de eigenaar van de buurtwinkel, besluit Zain weg te lopen van huis. Dit leidt tot een ongelooflijke roadtrip, met nieuwe vriendschappen en allesbeslissende keuzes.

Il Colore Nascosto Delle Cose
De mooie Emma werd blind op haar zestiende, maar dat heeft haar er niet van weerhouden om een zelfstandig leven te leiden met een eigen praktijk voor osteopathie. Ze is onlangs gescheiden en de succesvolle reclamemaker Teo lijkt de perfecte kandidaat om een leuke tijd mee te hebben. Ze ontmoet hem tijdens een bedrijfsuitje in het donker waar ze de rondleidingen doet. Teo raakt geïntrigeerd door haar stem en hij zoekt haar weer op. Een aanvankelijk oppervlakkige flirt mondt uit in een zinderende romance.

Il Colore Nascosto delle Cose is een prachtig liefdesverhaal dat ons eraan herinnert dat de mooiste en onverwachte dingen vaak onzichtbaar zijn.

Le Grand Bain
In deze ontroerende Franse tragikomedie schetst filmmaker Gilles Lellouche met de nodige humor een authentiek beeld van het leven zoals het komt.

De depressieve Betrand vindt langzaam maar zeker plezier in het leven terug wanneer hij zich aansluit bij groepje mannelijke synchroonzwemmers. Hun trainster Delphine is een voormalig zwemkampioene die haar portie ellende wel gehad heeft. De heren zelf zijn van diverse pluimage en hebben ook allemaal zo hun eigen besognes. Samen vormen ze een hecht team en krijgen ze weer het gevoel dat ze er toe doen.

Sette Giorni
Ivan en Chiara leren elkaar kennen wanneer zij de bruiloft van Ivans broer en Chiara’s beste vriendin moeten voorbereiden op het prachtige Italiaanse eiland Levanzo. Zij raken verliefd, maar besluiten dat de romance slechts zeven dagen mag duren tot het moment dat de eerste gasten arriveren, niet langer. Alleen is niets zo onvoorspelbaar als de liefde…

Todos Lo Saben
Terwijl haar man achterblijft in Argentinië, reist Laura met haar kinderen naar haar geboortestreek in Spanje om er een huwelijk bij te wonen. De bruiloft is een grote reünie met de hele familie, dorpsvrienden en haar oude liefde Paco. Wanneer het feest ruw verstoord wordt door de verdwijning van Laura’s dochter, staat het leven van de Spaanse familie op z’n kop. In hun zoektocht naar antwoorden komen lang verborgen familiegeheimen boven drijven.

What Will People Say
Het deels autobiografische What Will People Say is een aangrijpend en ontroerend ‘coming of age’ verhaal over de complexe relatie tussen een traditionele Pakistaanse vader en zijn tienerdochter Nisha, die haar eigen weg probeert te vinden in het vrije Noorwegen.

De zestienjarige Nisha leidt een dubbelleven. Thuis, bij haar ouders is ze de ‘perfecte Pakistaanse dochter’, maar buiten de deur is ze net als de rest van haar Noorse leeftijdsgenoten. Er is één verschil: Nisha moet alles stiekem doen omdat ze volgens Pakistaanse tradities wordt opgevoed. Wanneer haar vader haar met haar vriendje betrapt, stort Nisha’s wereld in. Voor haar familie is ze een lopend schandaal en haar ouders besluiten Nisha onder te brengen bij familie in Islamabad, Pakistan. In een land waar ze nooit gewoond heeft, wordt Nisha gedwongen zich te onderwerpen aan de culturele en religieuze doctrines van haar ouders. Een leven vol botsingen, kloven en pijnpunten. Zie daar nog maar eens je eigen weg in te vinden.

Woman At War
Schrijver-regisseur Benedikt Erlingsson bewijst na Of Horses and Men (2013) met Woman at War opnieuw zijn talent voor gortdroog, poëtisch absurdisme.

De vijftigjarige Halla leidt een ogenschijnlijk rustig leven in de IJslandse natuur, maar heeft een ambitieuze missie als milieuactiviste. Ze is bereid alles te riskeren om de ongerepte IJslandse hooglanden waar ze zoveel van houdt, te beschermen.
Op het moment dat ze bezig is om grote voorbereidingen te treffen voor haar grootste en meest gedurfde sabotage operatie, krijgt ze een brief waarin haar aanvraag om een kind te adopteren wordt ingewilligd. Terwijl Halla zich klaarmaakt om haar rol als beschermer van Moeder Aarde te verruilen voor het echte moederschap, besluit ze nog één laatste genadeklap uit te delen aan de aluminiumindustrie. En dat blijft niet zonder gevolgen.

Yomeddine
Yomeddine (‘Dag des oordeels’) gaat over de spirituele reis die de hoofdpersoon maakt: een reis die hem in harmonie met zichzelf én de wereld moet brengen.

Veertiger Beshay is als kind doodziek aan de poort van de leprakolonie in Egypte achtergelaten en heeft zich in de loop der jaren zo veel mogelijk geschikt naar zijn marginale bestaan. In de kolonie trouwde hij met de geesteszieke Ireny en elke dag trekt hij per ezelkar naar de afvalberg, om daar oud ijzer bij elkaar te scharrelen. Pas wanneer Ireny overlijdt en Beshay voor de allereerste keer haar moeder ontmoet, beseft hij weer dat ook hij familie heeft en dat zijn leven zich ooit ergens anders heeft afgespeeld. In de hoop zijn vader terug te vinden, begint Beshay aan de barre tocht naar zijn geboortestad Qena, met de stiekem in zijn kar geklommen wees Obama (Ahmed Abdelhafiz) als enige gezelschap.

Reserveren
Bestaande reservering?
Heb je al eerder tickets gereserveerd, dan heb je op het door jou aangegeven e-mailadres een bevestiging ontvangen (van afzender Google Formulieren) met daarin een link naar jouw reservering. Via de button ‘antwoord bewerken’ bovenaan in de reserveringsbevestiging kun je jouw reservering aanvullen met jouw filmvoorkeur en maaltijdkeuze. Indien gewenst dan kun je dit aangeven per persoon die deel uitmaakt van de reservering.

Reserveren?
Klik op knop om tickets, filmvoorkeur en eventuele maaltijden te reserveren voor jezelf of voor jouw groep.