ICT ontwikkeling en effectief leren.

24 januari 10:14

Ons onderwijs is: digitalisering waar nodig!

Het beeldscherm van de leerkracht op de kop zetten met een bepaalde code of kabels verwisselen in een computer! 1 april is niet meer zo eenvoudig als vroeger.

De gemiddelde leerling leert snel op het internet en onthoudt codes door te ontdekken. De leerkrachten van KC Het Krijt gaan mee in deze digitale ontwikkeling en onderhouden hun kennis en vaardigheden op het gebied van ICT (informatie- en communicatietechnologie).

Tijdens onze lessen en werkuren, maken we handig gebruik van I-pads, leerpleinen met computers, digiborden in onze klaslokalen en laptops, om handige werkplekken binnen onze school te creëren. Per leerjaar zijn er vaardigheden uitgeschreven, zodat we een mooie leerlijn aan ict-vaardigheden door de school ontwikkelen. Methodes komen met digitale inoefenopdrachten, waarna de leerkracht kan kiezen voor coöperatieve werkvormen om een doel te bespreken of te oefenen. 

Daarnaast bieden methodes de mogelijkheid om leerlingen digitaal de opdrachten te laten verwerken.

Dit geeft vele voordelen:

  • leerling ziet gelijk of de opdracht goed of fout is
  • de leerkracht kan dit proces digitaal meekijken en gelijk inspringen om instructie te geven.
  • de leerlijnen worden bijgehouden en er wordt vastgelegd welke doelen er wel of niet behaald zijn.
  • veel programma’s zetten automatisch werkpakketten klaar om  de nog niet behaalde doelen nog eens te oefenen.

Worden alle vakken digitaal aangeboden?
De leerkrachten van KC Het Krijt krijgen vele mogelijkheden om zo effectief mogelijk les te geven. Dat betekent dat er gekeken wordt naar het kind. We vinden de ontwikkeling van het handschrift erg belangrijk, daarom wordt er elke dag geschreven. De lessen worden goed afgewisseld met werken op een I-pad of in een boek. Daarnaast worden vakken als godsdienst, muzikale vorming, handvaardigheid, gymnastiek en dramalessen zo aangeboden, dat kinderen blijven bewegen. Ontwikkeling in motoriek en jezelf mogen uiten in expressie blijven we belangrijk vinden.

Sociale vorming en weerbaarheid: tijdens onze lessen over gedrag en sociale vorming bespreken we thema’s als: social media / digitaal pestgedrag / wat plaats ik wel of niet op het internet.

Ook biedt onze methode KiVa verschillende oefeningen om het gevoel en het gedrag te ervaren.

Kortom: hoe zorg ik er zelf voor dat ik veilig op het internet zit!

Interactief leren.
Voor de vakken van wereld oriëntatie krijgen leerlingen vaak te maken met zoekopdrachten (informatieverwerking) en webpaden op het internet. Daarnaast kan de leerkracht er voor kiezen om apps in te zetten. Eén van die voorbeelden is KAHOOT! Een digitale quiz en een interactief leerproces. De leerlingen krijgen een vraag (op het digibord te zien) en kunnen via de I-pad antwoord geven. Vervolgens laat het programma zien wat het juiste antwoord is. De leerling is dus actief betrokken met het thema!