“Je bent Assen. Je hebt zo veel te bieden”

20 augustus 13:09

Het vormt de feestelijke afsluiting van de zomer en is tegelijkertijd dé start van het nieuwe culinaire en culturele seizoen in Assen. Het Preuvenement is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een evenement dat je niet wilt missen. Rosa Veldman is sinds vier jaar verantwoordelijk voor de marketing.

Tekst: Jolien Bennema

Lekker eten. Goede muziek. Gezelligheid. Zaterdag 25 en zondag 26 augustus staan in de agenda van menig Assenaar met rood omcirkeld. De Gouverneurstuin vormt dan wederom het decor van het Preuvenement: het muzikale en feestelijke startschot van het culturele en culinaire seizoen. Met een zeer gevarieerd programma, waarbij zowel aan jong, als oud is gedacht. “Het Preuvenement is voor iedereen leuk en echt voor de Assenaar”, verzekert Rosa Veldman. Ze is sinds vier jaar betrokken bij de organisatie van het evenement en verantwoordelijk voor de marketing. Denk aan de sociale mediakanalen, de website en de communicatie. “Er is voor iedereen wat te doen. Het Preuvenement is vrolijk, ongecompliceerd en het werkt verbindend”, beschrijft ze het Preuvenement. “Ik ben ongelofelijk trots dat ik ieder jaar hieraan mee mag werken. Met een klein en hardwerkend team zetten we jaarlijks een evenement van formaat neer.”

Product laten beleven
Het Preuvenement begon ooit als Kolkend Assen. Later werd het een op zichzelf staand festival. “Dat is een goede beslissing geweest. Sindsdien is het erg gegroeid”, blikt Veldman terug. De Asser culturele organisaties presenteren in dat laatste weekend van augustus gezamenlijk hun nieuwe programmering. “Je bent Assen. Je hebt zo veel te bieden. In plaats van elkaar te zien als concurrenten, besloten de verschillende instellingen binnen het Cultureel Hart samen te werken. Samen sta je sterker.”

Ook het culinaire aanbod in de Drentse hoofdstad kreeg een rol. “De combinatie van eten en muziek werkt ontzettend goed. Iedereen kan tijdens het Preuvenement iets van zichzelf laten zien en hun product laten beleven. Je hoeft niet te vertellen dat je goed bent, mensen kunnen het zelf ervaren. Dat trekt ieder jaar meer mensen aan”, verklaart Veldman het succes.

‘Assen heeft veel te bieden’
In de Gouverneurstuin staan het laatste weekend van augustus verschillende podia, waarop diverse artiesten optreden. Op de DNK-Sligro stage treden onder meer Anneke van Giersbergen, Joris Linssen & Caramba, Lisa Loïs en Handsome Poets op. Ze geven – op Handsome Poets na – een voorproefje van de shows waarvoor ze komend theaterseizoen terug naar Assen keren. “Sommige van hen hebben al vaker opgetreden tijdens het Preuvenement. Ze vonden het zo leuk, dat ze graag weer kwamen.”

Achter in het stadspark is de Rabostage te vinden, met optredens van lokaal en aanstormend talent. “Assen heeft veel te bieden. Dat mag best getoond worden. Vorig jaar trad Isa Zwart hier op. Dit jaar heeft ze de overstap gemaakt naar het hoofdpodium. Ik vind het heel mooi dat zo’n jonge meid in het Drents zingt.” Op de Brink is onder meer een openluchtbioscoop te vinden en hebben verschillende restaurants een plek gekregen.

Cultuurmarkt
Hoewel het Preuvenement zichzelf inmiddels lijkt te verkopen, was het vooral de eerste jaren flink aanpoten om een goede fundering te leggen, vertelt Veldman. “Nu gaat alles iets gemakkelijker, maar je moet toch reuring rondom een evenement creëren. Hoe leuk of bekend het ook is, als je er van tevoren niets over leest of ziet, kun je ervan uitgaan dat het enthousiasme bij het publiek wegebt. Daarnaast proberen we ieder jaar een nieuw publiek aan te spreken.”

Dit jaar probeert de organisatie dat met onder meer de nieuwe cultuurmarkt aan de Torenlaan. Culturele organisaties kunnen zich daar laten zien. “Denk aan fotografen of theatergroepen. Iedereen die iets met cultuur doet mag en kan daar staan”, licht Veldman de markt toe. “Een paar jaar geleden was alles nog in de Gouverneurstuin, nu zijn er ook activiteiten op de Brink en de Torenlaan. Mooi om te zien.”

Dromen
Hoewel het Preuvenement scoort, heeft de marketingmedewerkster zeker nog dromen. Een voorbeeld is het gebruiken van filmbeelden. “Dan zouden we bijvoorbeeld kookvideo’s kunnen maken en delen via de website en sociale media. Ook kunnen we dan tijdens het Preuvenement kleine interviews doen met artiesten en die ter plekke publiceren. Dat soort dingen lijken me geweldig”, vertelt ze enthousiast. “Mocht het er ooit van komen, dan zou ik de marketing in die richting verder willen uitbouwen. Ook landelijk de aandacht trekken. Niet per se omdat mensen uit het hele land naar het Preuvenement zouden moeten komen, maar om te laten zien dat er echt veel gebeurt in Assen.”

Eten, eten en nog meer eten
Naast voorproefjes van de optredens en de evenementen die het komend seizoen op het programma staan, biedt het Preuvenement Assenaren ook de kans om kennis te maken met het rijke, culinaire aanbod in de stad. De heerlijkste geuren van gerechten uit alle windstreken trekken je zo de Gouverneurstuin in. Ruim dertig restaurants bieden daar en op de Brink hun specialiteiten aan in de vorm van een proeverij van kleine gerechtjes. Denk aan Italiaans, Surinaams, Arabisch en Roemeens, maar ook aan biologisch eten en bijzonder ijs.