Ronald Obbes: Samen zijn wij de stad

21 november 10:29

Ronald Obbes neemt op 28 november officieel afscheid als citymanager. Ruim acht jaar was Obbes binnenstadsmanager van Assen. Ook stond hij aan de wieg van deze krant.

Obbes begon in 2011 als citymanager voor 16 uur in de week. Al snel liep hij er tegenaan dat Assen geen communicatieplatform had en dat de stadsmarketing niet echt ontwikkeld was. “Vanuit mijn nieuwe rol als citymanager wilde ik juist breed uitgemeten hebben wat we in Assen organiseren. Je wilt laten zien wat je als stad te bieden hebt en welke evenementen je organiseert. Hiervoor moest een duidelijke visie komen.”

Daarnaast had Obbes een organisatie nodig om hem te helpen. Hij was aangesteld voor 16 uur per week en in die tijd kun je niet alles doen. “Er was geen geld om zo’n organisatie op te zetten. Daarom heb ik destijds de VVV overgenomen. De VVV had toen een bureaucratische toeristische functie. Dat hebben we veranderd in een organisatie ook gericht is op onze eigen inwoners en ondernemers.”

Dit is Assen!
Om de stadsmarketing meer vorm te geven was een ‘merknaam’ nodig. Verschillende ideeën passeerden de revue. De slogan Dit is Assen! lag al een tijdje op de plank bij de gemeente, ooit ontwikkeld voor een op te richten citymarketingorganisatie, en de gemeente Assen verzocht Obbes om de merknaam Dit is Assen! meer in de markt te zetten bij de overname van het VVV kantoor. “Het Drents Museum was net verbouwd en kwam met de expositie de Gouden Eeuw van China en een jaar later zou De Nieuwe Kolk haar deuren openen. Daar moesten we als binnenstad marketingtechnisch iets mee. Ik vond dat we Dit is Assen! moesten doorontwikkelen en dat er een marketingorganisatie moest komen los van het stadhuis. Dat was best een spanningsveld, maar er werd gezamenlijk een plan ontwikkeld om een externe marketingorganisatie buiten het stadhuis op te zetten. Maar toen kwamen de verkiezingen in 2014. Het nieuwe stadsbestuur trok de stekker net zo makkelijk weer uit onze plannen en wilde de stadsmarketing weer in eigen beheer gaan doen. Met als gevolg dat ik met mijn handen in het haar zat. Ik had de VVV overgenomen, we hadden een mooie organisatie opgezet om aan de marketing van Assen te werken, maar dat werd door de politiek net zo hard weer van tafel geschoven.”

Dit is Assen!-krant
Ondertussen raakte Obbes betrokken bij het Beachvolleybaltoernooi in Assen. Zij hadden een eigen krant. Die werd uitgegeven door Easymail DMP van Jack Wieringa. “Ik vroeg hem of we ook zo’n krant voor de binnenstad konden maken, als onderdeel van de stadsmarketing. Daarvoor hebben we met de ondernemers draagvlak gecreëerd. Er was uiteraard geld voor nodig. Een achttal ondernemers bleek bereid het hele jaar te willen adverteren waardoor we de krant konden maken. Ook de gemeente droeg haar steentje bij. Dus de krant kwam er. Acht keer per jaar. Dat was wel een droom die uitkwam. Inmiddels zijn we toe aan de vijftigste editie. Ik heb nooit gedacht dat we het zolang vol zouden houden. We hebben destijds de stoute schoenen aangetrokken en zouden wel zien hoever we kwamen. Het was en is elk jaar weer een gevecht om de krant financieel rond te krijgen en dat heeft de ontwikkeling van deze krant wel tegengehouden, maar met vijftig edities heeft de krant zich wel bewezen.”

Kortetermijnpolitiek
“Met Vaart in Assen hebben we nu een professionelere uitvoeringsorganisatie. Mijn oude functie is in verschillende delen opgeknipt. Ik ben als adviseur tot 1 december nog betrokken bij Vaart in Assen, maar ik blijf mij inzetten voor Assen. De stadsmarketing doen we nog steeds niet naar behoren. Je blijft afhankelijk van de beslissingen van bestuurders, die zo naar 4 jaar weer kunnen veranderen. Als ondernemer heb je juist deze periode nodig om iets op te bouwen en vervolgens door te groeien. Een mooi voorbeeld hiervan is Marketing Assen (2014). Kortetermijnpolitiek is niet goed voor een stad. Je moet meer voor een consitent beleid gaan. Assen was twintig jaar geleden zo’n mooie winkelstad. Van een compacte winkelstad die we waren zitten we nu in een situatie dat 1 op de 5 winkelpanden leegstaan. Dat had voorkomen kunnen worden als de politiek anders gefunctioneerd had. Als in 2014 het gemeentelijk bestuur was blijven zitten hadden we Marketing Assen buiten de gemeente om verder op kunnen zetten en waren wij nu veel verder geweest. We hadden fantastische ideeën. Maar de miljoenen gingen naar projecten als Sensorcity. We hadden ooit het idee om in samenwerking met Cofely van Assen de eerste stad van Nederland met gratis Wifi in de hele binnenstad te maken. Daarvoor was slechts € 50.000, – nodig. Dat zou een mooie marketingstunt zijn geweest, maar het plan kwam er niet doorheen. Ik denk wel eens dat de enige manier om dingen gedaan te krijgen is om zelf wethouder te worden. In 2022 zijn er weer verkiezingen, dus wie weet”, zegt Obbes lachend…

Voorbeeld
“Op 28 november neem ik officieel afscheid als citymanager. Ik kijk terug op een mooie tijd en ben trots op een aantal zaken die we met elkaar hebben bereikt. Met de mankracht en middelen die we tot onze beschikking hadden zijn we best ver gekomen. De Kop van de Vaart is een bijzondere plek geworden. Ook hebben wij de afgelopen 9 jaar onze al mooie en bijzondere relatie met het Drents Museum verder uitgebouwd. We hebben een mooie evenementenagenda door het jaar heen, met bijvoorbeeld het TT Festival en Het Preuvenement. Dat onze slogan ‘Dit is Assen’ als voorbeeld voor andere steden genoemd werd door Nynke de Jong in haar column in het Algemeen Dagblad is natuurlijk positief.”

Keuze
“Mijn conclusie na mijn periode als citymanager is dat het hebben van mijn netwerk en partners belangrijk zijn voor draagvlak en verdere ontwikkeling van de stad. Maar ook zeker een goede samenwerking tussen ondernemers en overheid waarbij duidelijk moet zijn wie de regie heeft of neemt. Maak met elkaar een keuze. Waar willen we heen als stad? Met de juiste poppetjes bij elkaar kom je heel ver.”