Wees gelukkig!

18 april 12:50

Deze zomer komt de tentoonstelling ‘Sprezzatura – vijftig jaar Italiaanse schilderkunst’ naar het Drents Museum. Werken van meer dan veertig schilders uit heel Italië, worden van 2 juni tot en met 3 november tentoongesteld. In die maanden mogen wij ontdekken wat deze bijzondere term inhoudt en kunnen wij de verborgen kunstschatten in levenden lijve aanschouwen. Een groot deel was niet eerder in Nederland te zien. Sprezzatura is een droom die uitkomt voor conservator Willemijn Lindenhovius. “Dat het gelukt is mag een klein wonder heten.”

Sprezzatura. Een woord dat voor het eerst in 1528 geïntroduceerd is door Baldassare Castiglione in zijn boek ‘Il libro del Cortegiano (Het boek van de Hoveling). Een woord dat tot op de dag van vandaag als onvertaalbaar wordt beschouwd. Bij sprezzatura draait alles om nonchalance en sierlijkheid. De kunst van ongedwongen natuurlijkheid en verbeeldingskracht. De term sprezzatura was in eerste instantie bedoeld als beschrijving voor een ideale hoveling. Die hoveling moest atletisch zijn en goed in vechten, maar hij moest daarentegen net zo goed zijn in dansen en het maken van muziek. De hoveling die ‘sprezzatura was’ kon deze moeilijke taken makkelijk en moeiteloos laten lijken, alsof hij er niet over hoefde na te denken. Deze levensstijl is uiteindelijk het uitgangspunt geworden voor de kunststijl Sprezzatura.

Willemijn Lindenhovius is sinds tien jaar conservator kunst 1885-1935 bij het Drents Museum. Eerder haalde zij de tentoonstellingen The Glasgow Boys en Peredvizhniki naar het Drents Museum. Het doel van deze tentoonstellingen is het laten zien van het internationaal perspectief in de schilderkunst. “Ik heb Kunstgeschiedenis en Italiaans gestudeerd en ben ook helemaal gek van Italië. Het was een droom voor mij om nu Italiaanse kunst en Sprezzatura naar Nederland te halen. Dat het gelukt is mag een klein wonder heten. Italianen zijn heel erg trots en daarom is het ook erg lastig om hun kunst uit Italië te halen voor dergelijke tentoonstellingen.”

Op de vraag wat bezoekers van deze tentoonstelling mogen verwachten is ze heel uitgesproken. “De bezoeker zal overdonderd worden door de schoonheid en verrast door de waanzinnig mooie kunst van Sprezzatura. Het is ook heel anders dan de Haagse school uit Nederland van rond dezelfde tijd. Sprezzatura is veel vrolijker en kleuriger. Het contrast is wat dat betreft erg groot”.

Natuurlijk wil ze graag een aantal parels uit de collectie noemen, waarbij het schilderij ‘In Bed’ van Federico Zandomeneghi voor haar persoonlijk erg belangrijk is. “Het schilderij ‘In Bed’ komt uit het wereldberoemde Palazzo museum. In de zomer van 2017 legden we het eerste contact voor deze voorstelling in het Drents Museum. Gelukkig waren ze zeer enthousiast en lukte het om ook andere musea te overtuigen van deze mooie kans om de Italiaanse kunst in Assen te laten zien. Voor mij erg bijzonder dus.” Nog twee andere bijzondere doeken voor Lindenhovius zijn het zelfportret van Antonio Mancini en het ‘Meisje op een Rots bij Sorrento’ van Filippo Palizzi. “Mancini is destijds aangekocht door de Nederlandse schilder en kunstverzamelaar Hendrik Willem Mesdag die ervoor zorgde dat Mancini zijn kunsten kon etaleren door als geldschieter te fungeren. Dit doek geeft een bijzondere inkijk in zijn persoonlijke toestand in deze periode. Het schilderij ‘Meisje op een Rots bij Sorrento’ toont weer een gelukkige kant van de Italiaanse kunst. Geschilderd voor een vriend met als boodschap Wees gelukkig! Een mooie term voor deze tentoonstelling, want gelukkig zal de bezoeker van het Drents Museum aan Sprezzatura zeker worden!!”