Vakantiepret voor alle kinderen

25 juni 13:16

ROLDE- Kinderen uit de gemeente Aa en Hunze die niet met vakantie kunnen, beleven deze zomer toch vakantiepret, met een goed gevulde vakantietas en een uitje naar outdoor belevingspark Joytime in Grolloo. Dit op initiatief van de kerken, in samenwerking met gemeente en ondernemers. Er worden ongeveer 70 vakantietassen uitgedeeld en er gaan zo’n 50 kinderen en begeleiders naar Joytime, in een bus die beschikbaar is gesteld door voetbalvereniging Rolder Boys.

Initiatiefnemer Theo Borger van de Jacobuskerk in Rolde over de actie: ‘Eén op de negen kinderen in Nederland groeit op in armoede. Wanneer in de zomervakantie hun klasgenoten uitvliegen naar zonnige oorden blijven zij achter. Om ze toch een vakantiegevoel te geven, hebben we als kerken in Aa en Hunze samenwerking gezocht met lokale ondernemers om een vrolijke vakantietas te vullen met leuke cadeautjes, met dank aan Primera, Rapunsel en Haribo. De tassen worden via onder meer de Voedselbank uitgedeeld. En de gemeente Aa en Hunze heeft een subsidie beschikbaar gesteld.’

Een bijzondere geste komt van Erik Eefting van outdoor belevingspark Joytime in Grolloo, die aanbood een grote groep kinderen uit te nodigen voor een gratis dagje klim- en speelpret. De kinderen, waarvan de ouders veelal niet over een auto beschikken, worden naar Grolloo (en terug) gebracht met de bus van VV Rolder Boys.

Erik Eefting hoefde over het verzoek niet lang na te denken: ‘Als ondernemer zie ik dit als maatschappelijke betrokkenheid. Wij zien hier dagelijks heel veel kinderen plezier beleven, maar beseffen ons ook dat niet ieder kind dat kan. Vandaar dat we er graag aan meewerken. Ze kunnen zich hier even lekker vrij voelen, vrijuit spelen en uitdagingen zoeken.’ Uitdagingen zijn er volop in het 3,5 hectare grote speelbos, met onder meer een nettenparcours, waarbij springnetten op 4 meter hoogte tussen de bomen gespannen zijn.

Binnenkort komt er nog iets nieuws bij in Grolloo: een hoge uitkijktoren aan de weg, met allerlei hindernissen om in en uit de toren te komen. Hiermee gaat Eefting de zichtbaarheid van Joytime letterlijk en figuurlijk verder vergroten.